O grilă frontală masivă, prize de aer pe capotă, atât pentru admisie, cât şi pentru a fluidiza circulaţia aerului în compartimentul motor pentru o mai bună răcire, fante laterale prezente pe aripi menite să ajute la evacuarea aerului cald de la propulsor şi frâne, evacuare dublă, eleron gigant – un detaliu care a supravieţuit doar la Evolution în urma revoluţiei Subaru – Mitsubishi, difuzor spate… Cu toate aceste detalii prezente, modelul afişează totuşi o eleganţă care face să fii acceptat chiar şi la o recepţie britanică. Interiorul beneficiază de aceeaşi dualitate întâlnită la exterior.
Este un model de zi cu zi, unul în care te simţi bine, chiar mai bine decât preconizam. Calitatea materialelor este superioară unui Lancer de serie, ceea ce face ca senzaţia de bine să fie amplificată de câteva ori chiar dacă decorul este, în mare, acelaşi. Totuşi, nu poţi face abstracţie de câteva detalii, cum ar fi volanul sport îmbrăcat în piele cu o priză excelentă, scaunele RECARO, padelele de magneziu amplasate în spatele volanului…
În ceea ce priveşte partea tehnică, sub capotă se ascunde un propulsor de 2 litri al cărui nume de cod este 4B11 DOHC MIVEC şi care a fost dezvoltat împreună cu Hyundai şi Chrysler. Blocul motor este realizat din aluminiu, ceea ce a permis o reducere a greutăţii cu 12 kg, iar configuraţia admisiei şi evacuării a permis amplasarea propulsorului cu 10 mm mai jos, pentru că galeriile de evacuare nu mai trec pe sub propulsor.
Toate acestea şi multe altele au fost făcute pentru a obţine 295 CP la 6.500 RPM şi un moment maxim de 366 Nm la 3.500 RPM. În Granada am putut testa doar versiunea echipată cu noua cutie de viteze cu dublu ambreiaj în 6 trepte. În aceste condiţii, Evolution ajunge la 100 km/h în 6,3 secunde, fiind cu 0,9 secunde mai lentă decât versiunea echipată cu manuala în 5 trepte. Cutia are 3 programe preselectate: Normal, Sport şi Super-Sport.
În modul Normal nu bănuieşti că te-ai afla într-o maşină de aproape 300 CP, este modul în care Evolution poate fi exploatat civilizat în mediul urban, dar şi în cazul unor voiaje în care habitalul este populat de persoane care nu adoră manifestările de la 6-7.000 de rotaţii. Există modul Sport, care menţine o treaptă între 2.500 şi 7.000 RPM, deja încep să se facă simţite apucăturile huliganice ale maşinii. Iar pentru delir se poate selecta Super-Sport, lucru ce se poate face până la o viteză de maxim 10 km/h şi poţi fi sigur că propulsorul nu va pica mai jos de 4.000 RPM.
În fiecare mod există în permanenţă opţiunea de a schimba manual prin intermediul padelelor sau al levierului cutie de viteze. Apropo, în sfârşit s-a trezit cineva şi a amplasat plusul acolo unde trebuie, şi anume: pentru a urca o treaptă tragi de levier spre tine, iar pentru a retrograda o treaptă împingi înspre în faţă. Sunt prezente toate ingredientele pentru a degusta un produs care musteşte de motorsport, inclusiv poziţia la volan este excelentă. Sincer, din clipa în care am pus contactul, prima grijă a fost să intru în modul Super-Sport al cutiei. Reprize senzaţionale, cutia chiar şi în regimul automat schimbă incredibil de rapid.